کد مطلب:27195
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:32
فلسفه مني و عرفات و مشعر چيست؟
بدان كه آدمي چون به قصد حج از وطن خود بيرون رود وداخل بيابان گردد و گردنه ها و عقبات را مشاهده كند و رو به خانه خدا آورد، بايد متذكر گردد بيرون رفتن خود را از دنيا و گرفتاري به گريوه هاو گردنه هاي عالم برزخ و محشر را، تا ملاقات حضرت داور.
... و چون به عرفات حاضر شد، نظر به ازدحام خلايق كند و ببيند مردم را كه به نعتهاي مختلف صداها بلند كرده اند و هر يك به زباني تضرع و زاري مي كنند و هر كدام به طريقة امام و پيشواي خود آمد و شد مي كند، و يادآورد عرصه قيامت و احوال آن روز پر هول و وحشت را.
... و چون از عرفات برگردد و دوباره داخل حرم شود،از اينكه خدا باز او را اذن دخول حرم داده، تَفأل زند كه خدا او را قبول فرموده و خلعت (و لباس) قرب بر او پوشانيده و از عذاب خود او را ايمن ساخته.
... و چون به مني آيد، متوجه رمي جمرات گردد. نيّت او از رمي جمرات، بندگي قصد امتثال امر الهي باشد و خود را مشتبه كند به حضرت خليل الرحمن، در وقتي كه در اين مكان شيطان بر او ظاهر گرديد، پس خداي تعالي او را امر فرمود كه آن لعين را با سنگ ريز براند.
امام صادق( مي فرمايند : چون اراده حج كني، پس دل خود راخالي كن از هر چه آن را از خدا مشغول مي كند... چون به مني رسي، تمناي هر چه از براي تو حلول نيست، از دل بيرون كن و در عرفات اعتراف به تقصيرات خود كن و عهد يگانگي كه از خدا در نزد توست را تازه كن...
بعضي اسرار حج از ديدگاه امام خميني( : در لبيك نه بر همه بتها گوييد و فرياد لا بر همه طاغوت ها و طاغوتچه ها كشيد... و با حالت شعور و عرفان به مشعرالحرام و عرفات رويد و در هر موقف به اطمينان قلب بر وعده هاي حق و حكومت مستضعفان بيافزاييد پس به منا رويد و آرزوهاي حقاني را در آن جا دريابيد كه آن قرباني نمودنِ محبوبترين چيز خويش در راه محبوب مطلق است و بدانيد تا از اين محبوب هاكه بالاترينش حبً نفس است، و حبّ دنيا تابع آن است نگذريد به محبوب مطلق نرسيد و در اين حال است كه شيطان را رجم كنيد و شيطان از شما بگريزد و رجم شيطان را درموارد مختلف با دستورهاي الهي تكرار كنيد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.